Merihistoriaan erikoistunut kirjailija Raoul Johnsson on löytänyt helmen ja kirjoittanut sen kirjaksi. Näin on tullut kerrotuksi uskomaton suomalaisen merisankarin tarina, joka muutoin olisi saattanut jäädä unohduksiin. Johnssonin teos Amiraali Nordenskjöldin meriseikkailut avaa John Nurmisen Säätiön uuden mare-meriseikkailusarjan.
Raoul Johnsson kiinnostui Otto Henrik Nordenskjöldistä kirjoittaessaan Tieto-Finlandia palkintoehdokkuuteen yltänyttä teosta Kustaa III ja suuri merisota (2010). Tuli halu tietää kaikki miehestä, joka tosiasiallisesti pelasti Kustaa III:n ja tämän veljen, Kaarle-herttuan maineen estämällä Ruotsin laivaston täydellisen tuhon. ”On ainutlaatuista, että niin vaatimattomista lähtökohdista kotoisin oleva mies nousi toimintansa ansiosta kuninkaan luottomieheksi”, Johnsson toteaa.
VOIMAKAS HALU MERIUPSEERIKSI VIE KARLSKRONASTA MAAILMALLE
Ruotsin laivastossa oli vanhojen aatelissukujen vesoja, kun taas Nordenskjöld oli ensimmäisen polven köyhä aatelinen Suomesta. Otto Henrik hakeutui Ruotsin laivastoon ja kadettikoulun jälkeen kauppa-laivastoon, koska halusi purjehduskokemusta maailman suurilta meriltä. Häneltä puuttuivat raha, omaisuus ja tarvittavat suhteet – mutta näitä kompensoivat kunnianhimo ja kirkas tavoite. Raoul Johnsson huomauttaa, että amiraalilla oli myös uskomattoman hyvä taisteluonni – hän ei kertaakaan haavoittunut meritaisteluissa laivan kannella.
Tulevan amiraalin lahjakkuus ja monipuolisuus noteerattiin jo kadettikoulussa. Kun laivasto rahan puutteen vuoksi pysyi satamassa, hän hakeutui kauppa-laivastoon. Siellä ollessaan hän matkusti Englantiin, Espanjaan, Portugaliin ja Länsi-Intiaan ja oli mukana suojaamassa ruotsalaisia kauppalaivoja merirosvoilta.
Nykyihminen ei voi kun hämmästellä sitä henkistä kanttia, jota Otto Henrik osoitti pestautuessaan tämän jälkeen Englannin laivastoon. Vapaaehtoisesti hän luopui jo saavutetuista eduista ja asemasta ja otti vastaan aliluutnantin arvon. Englannin laivastosta ei toivottua taistelukokemusta saatu. Sen sijaan Ranskan laivastossa ymmärrettiin hänen arvonsa, ja näin Nordenskjöld pääsi vihdoin kokemaan merisodan, ensin Senegalin maihinnousussa, Karibianmeren lukuisissa meritaisteluissa ja Yhdysvaltain vapaussodan mittelöissä.
Otto Henrikin elämänvaiheita leimaa krooninen rahapula. Kirjeissä hienotunteinen poika tiedustelee isältään apuja. Lukija ihmettelee, miksei isä voinut auttaa poikaansa enempää taloudellisesti. Välillä eivät rahat riittäneet edes päällystakkiin eikä matkaan koti-Suomeen perhettä tapaamaan. Palkat laahasivat uranousun perässä ja samalla rahantarve kasvoi, vaan koskaan sitä ei ollut tarpeeksi. ”Tuohon aikaan kaikki olivat velkaa, kuningasta myöten”, lohduttaa Johnsson.
KUSTAA III:N LUOTTOMIEHEN VERI PUNNITAAN
Kustaan merisodissa koitti monivaiheisten taisteluiden kohtalonhetki, kun Ruotsin laivasto oli purjehtinut turvaan Suomenlinnaan Suursaaren taistelun jälkeen. Suomenlinnasta puuttuivat kaikki laivaston korjaamiseen tarvittavat tarvikkeet ja venäläiset laivat saartoivat ulkopuolella. Meri alkoi jo jäätyä. Nordenskjöld vaati liikkeellelähtöä, kaikki muut vastustivat. Kaikkien upseeritovereitten vastustuksesta huolimatta Nordenskjöld pysyi kannassaan siitä, että Suomenlinnasta on lähdettävä ja sai kuninkaan veljen, yliamiraali Kaarle-herttuan puolelleen – ja että hän onnistui johtamaan laivaston myrskyjen läpi Ruotsiin turvaan.
Tätäkö hetkeä varten Otto Henrik oli koko elämänsä valmistautunut? Kirjailija korostaa, että amiraalilla oli sellaista kokemusta, jota kellään muulla ei ollut: Ranskan laivaston palveluksessa Englannin laivastoa vastaan taistellessaan hän sai arvokasta oppia tositilanteista. Joka tapauksessa, Nordenskjöld pelasti toiminnallaan Ruotsin laivaston lähes varmalta tuholta.
JOHNSSON HALUSI KERTOA 1700-LUVUN SUPERSANKARIN TARINAN
Meritaisteluiden kuvaajana Johnsson on omaa luokkaansa. Autenttisten kuvausten rinnalla kulkee myös tarina huolehtivasta veljestä ja pojasta, ja myöhemmin vaimoaan hellästi rakastavasta miehestä, jonka ajatukset ovat usein perheen luona. Tarina kertoo laivaston koulutuskäytäntöjen ja uusien tehokkaampien laivojen uutterasta kehittäjästä. Syntyy kuva hiukan vetäytyvästä, jopa jöröstäkin miehestä, joka karsasti vilkasta seuraelämää ja viihtyi mieluummin pragmaattisten haasteiden äärellä. Miehestä, jota paatuneinkaan merimies ei voinut olla kunnioittamatta nähtyään tämän taidot. Miehestä, joka pystyi yhtä lailla kipuamaan laivan mastoon kuin komentamaan taistelua.
Teos ilmestyy lokakuun 2106 alussa. Tilaa kirja: http://jnsshop.fi/tuote/a/9789529745494