29.04.2015

Lanseringen av ENSI-tjänsten framskrider

ENSI-tjänsten fick sin första utländska användare – Rederiet Stenersen sände ruttplanen framgångsrikt till myndigheterna

Användarna av ENSI-tjänsten (Enhanced Navigation Support Information) utvidgades i april för första gången utanför de inhemska rederierna, då ett fartyg som tillhör det norska tankerrederiet Stenersen i april sände den första ruttplanen för kännedom och kontroll till den myndighet som övervakar sjötrafiken.

Genom ENSI-tjänsten kan fartyg på förhand sända ruttplanen i elektronisk form för kännedom och kontroll till den myndighet som övervakar sjötrafiken. Myndigheten får vetskap om eventuella riskutsatta platser längs rutten och kan då ännu mer effektivt övervaka fartygets rörelser. Tjänsten som ursprungligen avsetts för tankfartyg erbjuds alla typer av fartyg, eftersom den förbättrar säkerheten i sjötrafiken oavsett användare: utöver att tjänsten minskar på risken för oljeskador minskar den också risken för alla andra slag av skador till havs.

Fler fartyg och rederier omfattas av tjänsten

ENSI-tjänsten har testats sedan början av 2013 på Finska viken och främst bland tankfartyg. Utöver testning kan man nu också tala om lansering, eftersom tjänsten fungerar som en operativ del av den finländska trafiktjänsten för fartyg. Då antalet användare ökar och de tekniska lösningarna blir vedertagna kommer de verkliga fördelarna med tjänsten småningom att märkas. Målet är att utvidga tjänsten eller delar av tjänsten under åren 2015–2016 till fartygstrafiktjänsterna hos vissa Östersjöstater och till nya fartyg. Samtidigt utvecklas tjänsten som del av EU-projekt i anslutning till e-navigation.

ENSI-tjänsten skapades och dess användning inleddes åren 2009–2013 med projektet Tankerskydd, som John Nurminen startat. Vidareutvecklingen och drifttaggningen av tjänsten överfördes på Trafikverket 2014.

Relaterade länkar

Your current shadow instance is ""Staging"". Exit